אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 27.06.2012

"חומר מקומי 2012", תערוכת הגמר של המכון לאומנויות – הבוגרים והיצירות

המכון לאומנויות במכללה האקדמית תל-חי, מסכם את שנת תשע"ב ונותן במה לקראת היום הפתוח של המכון ב-19 ביולי לסטודנטים משלושת המסלולים (אמנות פלסטית, קדרות וצורפות), וליצירות הגמר הייחודיות ואת המבט הפנימי אל תוך תהליך העבודה של אמנים צעירים וגיבוש הקונספט עד לכדי יצירה שלמה, מנומקת ומוגמרת.

המחלקה לאמנות פלסטית:

 

מה הופך שרבוט על פיסת נייר או אובייקט מצוי ליצירת אמנות? ראשית, יהיה זה המבט: רענן, חוקר, מעניק רבדים של משמעות, מסתורין ונשמה. הנשמה מקורה בנשימה, סוד החיים. כדי לבטא את הנשמה, זקוק אדם יוצר למרחב נשימה.

הנוף הפראי של המקום – עמק, הרים, ירק, מים ושקט מאפשר מרחב זה. מחד, מבט חוצה, אל עולם שכוחות הטבע עדיין חלים עליו. בו בזמן, מספק מבט פנימה, אל הנפש – הצלבת מבט זו מזרזת פיתוח מבע עצמאי. הריחוק ממרכז אורבני, מאפשר בחינה והיבדלות, בדרך לגיבוש אני יוצר ייחודי.

במשך שלוש שנים, במכללה האקדמית תל-חי, תוך תהליך למידה אינטימי ובחינת מגוון של גישות, מתפתח "האני היוצר" של כל תלמיד. פרוייקט הגמר משקף גיבוש, עיבוד והפנמה של היסודות שנרכשו עם היכולות הטכניות והרעיוניות. השפה האישית צמחה ונתמלאה בתכנים וברעיונות מורכבים, תוצרים של ריבוי זוויות ראייה ושפע הדרכים לביטוי.

 

קבוצת הבוגרות פועלת תוך יחסים קרובים של תמיכה ועידוד, שיתוף וייעוץ הדדיים. יש בהן העוסקות ביצירתן בבחינת תהליכים, שלבים, מעברים ושינויים:

  • איילת קורן - בוחנת בעבודותיה כיצד מתוך מחיקה והרס, ביטול וגריעה, נוצר הדבר החדש, האחר, המתחדש.
  • שושי ון דן ברג - עוסקת במעברים ממקומות של לכלוך וקדרות, אל מקום חדש, טהור ומואר. באמצעות טכניקה מוקפדת ונקייה נוצרים חללים שיש בהם קריסה, מחנק ואיום.
  • נוף יובל -  מתארת סוגי נוף פנימיים, ניגודיות של חום וקור, חילוף והתמזגות. ללא נוכחות אנושית, היא עוסקת בעצם באוטוביוגרפיה, בדיוקן עצמי.
  • תמר היקס - בוחרת בטכניקה של הרישום כביטוי הולם לתחושותיה. בפרוייקט "אבנים", היא בוחנת את פניהם של בני משפחתה הקרובים – מקרוב… מבטיהן הבוחנים של הדמויות, פוגשים במבט הבוחן של האמנית ושל הצופה ומעמתים אותנו עם שאלות של קרבה וריחוק, זרות ואינטימיות.
  • יהל בר כוכבא - מתבוננת מן החלון החוצה ופנימה בו בזמן- בין הגלוי לנסתר, בין השקיפות לאטימות, בין האור לחושך.
  • דפנה סמואל - פותחת חלון אל עולם פנימי, המורכב מזכרונות ילדות ובדידות, תוך דיבור על התבגרות וחיפוש אחר תחושה של בית.
  • עינב מוצפי - מעמיקה אל הנפש והתת-מודע, בתהליך עבודה אוטומטי כמעט, בלתי מודע ובלתי מתוכנן, היא בוחנת סוגיות של שחרור ושליטה, איפוק והתפרצות.
  • מאיה איסק - עוסקת בדמות האישה האורבנית בין העיר הסואנת לפריפריה הצפונית, ומתווה מסלולים של הליכה וגילוי.

 

המחלקה לקדרות:

 

מלאכת הקדרות היא הליכה על הקצה…האמן מצוי בדואליות מתמדת של שליטה וחוסר שליטה…הכרה בעובדה ששליטה בתהליכי העבודה והצגת כוונות ויעדים, לא בהכרח יובילו אל מימושם של אלו. דיאלוג תמידי של היוצר עם החומר, עם ידיעת עצמך, עם הצורך להתבונן פנימה ולהבין מי אתה, וכיצד כל יצירה היא עולם ומלואו, ייחודית ובלעדית. אלמנט ההפתעה הקיים תמיד ביצירה, ובעיקר ברגע פתיחת התנורים – הוא הדוחף את אמן הקדרות אל הגילוי, התהייה, אל הרעיון הבא.

מחלקת הקדרות, במכללה האקדמית תל-חי, מאופיינת בהיות התלמידים והמורים מעין שבט, קהילה שביסודה שיתוף, תמיכה והכלה הדדית. הפעולה כקבוצה הכרחית להצלחה האינדיבידואלית של כל אחד. תלמידי כל השנים פועלים ולומדים יחד באותו החלל ובאותו הזמן, מעורבים אלו בעבודתם של אלו. קבלה מלאה, סיוע הדדי וייעוץ הם דרך חיים כאן. מתוך אלו מוצא כל אחד את הלגיטימציה המלאה להתפתח בכיוון הייחודי עבורו. כך יוצאים מכאן הבוגרים כאשר הם מוכנים לדרך חיים של שיתופי פעולה מקצועיים עם אחרים, דרך חיים האופיינית למקצוע. הדגש על פיתוח תהליך של צמיחה רוחנית-אישית של כל תלמיד, בנוסף על השליטה בחומר, משלים את אלו לכדי בסיס רחב להתפתחות הלאה.

 

הפרויקטים של קבוצת הבוגרים ממחישים כיצד, מתוך השליטה שנרכשה בחומרים ובטכניקות, מתאפשר החופש לפתח רעיונות ותהליכי יצירה חדשים ומפתיעים:

  • עלי סקלר - הגיע, בתהליכים של ניסוי ותהיה, לפיתוח של חומרים ותהליכים משלו, המתאימים רק לו. בעשייתו, הוא הולך בזהירות על הגבול הדק שבין המתוכנן לבלתי מתוכנן, הידוע והבלתי-ידוע.
  • שלמה סרמונטה - רואה את החומר כמשקף תהליכים וחיים, כמו אלו העוברים על היוצר. תפיסת החומר כיצור אנושי המתפתח ומשתנה, חי ומגיב.
  • נטלי פלדשטיין - עוסקת בהתבוננות אל הגוף פנימה. הבשר החשוף ומרקמיו, וביכולת החומר להפוך את מה שהוא על פניו קשה ומגעיל לרגוע ונעים.
  • יסכה הטב - מתנסה בעבודתה בתהליכים מחזוריים. החומר והחול, המלא והמתרוקן, ושיתוף הצופה במימוש של פוטנציאל היצירה.
  • אתי מזור - עניינה בכלי החומר המכילים חומרים מן הטבע, וכאן אלו המים. מי המעין הטהורים, לא נגועים ולא מטופלים, תוך פתיחה של דיון בנושאי קיימות, ובהפרה של האדם את מערך האיזון בטבע.
  • דבורה שטראוס - בוחרת בפורצלן, כחומריות שיש בה דיוק ועדינות, על מנת לדבר בעבודתה על צמיחה והתרוממות, קלילות וכמיהה לרוחניות.
  • אביגיל הוכמן - לוקחת את הפורצלן העדין לדרגה של שקיפות, ויוצרת גופי תאורה מלאי אור המרמזים על חמימות ונועם.
  • מוריה שפיר - מתייחסת לסגידה לעגל הזהב. הערצת ההמונים לנוצץ, לזהב, למפורסם, והליכתנו כעדר אחרי כל אלו.
  • שי כהן-סירקין - עוסקת בניסיון לנוע בין שחרור לשליטה, מתוך אינטואיציה והקשבה לחומר, המוליד צורות עגולות בעלות טקסטורות עשירות.

 

המחלקה לצורפות:

 

צורפות פירושה צירוף של חומרים - המתכת פוגשת אבנים, חוטים, פלסטיק, אוביקטים של Ready Made ויוצרת עמם דיאלוג של ניגודים: קשה ורך, גיאומטרי ואורגני, אפל ומואר, קו וכתם. צורף פועל תוך שילוב של מיומנויות טכניות מגוונות, על מנת להוציא לפועל ולבטא מערכת של רעיונות ומחשבות. הוא מחויב מחד בחשיבה רחבה של עיצוב כולל ומאידך, בהתעמקות דקדקנית וקפדנית בפרטים הזעירים - חיבורים, שיבוצים, מנגנונים והתאמות.

המחלקה לצורפות, במכללה האקדמית תל-חי, מדגישה היבטים עיצוביים ורעיוניים לכל אורך הדרך. פיתוח חשיבה יוצרת מפתח יכולת לתת ביטוי לסיפור, לתנועה, לפירוק והרכבה של פרט ושל מכלול. פרוייקט הגמר צומח על בסיס השילוב של אלו, עם החופש לבחור בחומרים ובטכניקות ההולמים את הרעיון הנבנה.

 

עבודת קבוצת הבוגרים מגוונת ומפתיעה – כל אחד מהם יוצר בכיוון ייחודי ובלעדי לו. המורים מלווים כל תלמיד, בכיוון שבחר ומעודדים פתיחות והתנסויות. מתוך כך, מגיעים חלק מהם לפיתוח של טכניקות חדשות, או לשילובים בלתי צפויים ולא רגילים של מיומנויות וחומרים:

  • אלעד עוזרי - בחר בטכניקה של הרמה לפרויקט הגמר, עוד לפני שחשב על הרעיון. מתוך ניסוי וטעייה פיתח דרך עבודה ייחודית לו. נראה, כי יצר תהליך עבודה המאזכר טקס פולחני, רווי מקצבי פטיש ועוצמה חומרית פיסולית. בכלים שעיצב, יש עושר טקסטוריאלי, והם לוכדים אור, אוצרים אותו ומפיצים אותו סביבם.
  • נדב מור - מביא את האריגה מן המורשת המשפחתית, ואורג על חוטי מתכת. כך מכילים הפריטים מגוון של ניגודים: קשה ורך, מרושל ומוקפד, מבריק ומט, ונוצר שילוב וחיבור שלו אל המלאכות העתיקות של דורות קודמים, של סדנת הצורפות בתל-חי אל סדנת האריגה של ההורים בצפת.
  • רון ברעד - הולך אל שילוב פרחי הארץ, עם אובייקטים הקשורים ליודאיקה, ובוחר כחומר את השעווה. הוא פוגש כך את עיסוקו האחר בעיצוב נרות לשבת ולחג, ומוסיף למכלול נופך של זכרונות וגעגוע.
  • ויאולה הלפרן - מתחברת בגעגועים אל המורשת המשפחתית שלה. אמנויות הקרקס בהן עסקה המשפחה משתלבות עם העניין שלה במנגנונים של תנועה. התוצרים הם למעשה יצירות אמנות קינטית, בעלות יכולת הנעה ומשחק בחלל. כולן שזורות בסיפורי ילדות ובזכרונות מבית אבא.
  • יעל שחורי - הולכת אל זכרונות ילדות אחרים – בובות הבארבי היוו עבורה לא רק מוקד רעיוני, אלא גם חומרי היצירה. שלמות יופיה של בארבי נחתכת ומנותחת, מקטעי איברים שלובים בתכשיטים. פולחן היופי בריבוי פניו: אידיאל, ניתוחים ועיוותים. הפלסטיקה כדרך עבודה של חיתוך ותפירה, אך גם כחומר וכאופי של התוצרים.
  • חן יעקבי - בוחרת לדון בסימבול אחר של יופי – פרח הוורד. תחושת מועקה של חסך ושל חסר עולה מן הוורדים. מן הניצנים אל הפרח המלא, הוורדים קמלים, עגומים, נעדרים חיוניות ורעננות. הוורד, על כל יופיו וקוציו כדימוי לנשיות ולמחזוריות.
  • מירב ניב רביב - מדברת בעדינות מופשטת וחשופה של רישום קווים בחלל, על נופי ילדות. מסגרות של מקום ושל בית כצורות טהורות ומינימאליסטיות, המשלבות עדינות ומתח, ותחושת ריחוף בחלל.

 

 

שי כהן סירקין

קדרות

"כרגע"

דבורה שטראוס

קדרות

"התנערי מעפר, קומי"

נטלי פלדשטיין

קדרות

"תחושות בטן"

מוריה שפיר

קדרות

"OSHER"

שלמה סרמונטה

קדרות

"מתי כבר תימס האבן ויפרוץ הכאב?"

עלי סקלר

קדרות

"פתוח-סגור-פתוח"

יסכה הטב

קדרות

"אל תוך הלבנה"

אביגיל הוכמן

קדרות

אתי מזור

קדרות

"אדמה קדושה"

דפנה סמואל

אמנות פלסטית

"ההייתי, או חלמתי חלום?"

יהל בר כוכבא

אמנות פלסטית

"חלונות"

תמר היקס

אמנות פלסטית

"אבנים"

אילת קורן

אמנות פלסטית

"התכלות והתחדשות"

שושי ון דן ברג

אמנות פלסטית

"נקודה סופית"

עינב מוצפי

אמנות פלסטית

"איך להיות פריזמה ולא להתנפץ?"

מאיה איסק

אמנות פלסטית

"אישה אורבנית"

נוף יובל

אמנות פלסטית

"נוף עצמי"

ויאולה הלפרן

צורפות

אלעד עוזרי

צורפות

"נקודות אור"

מירב ניב

צורפות

"שארית היום"

יעל שחורי

צורפות

"תני לי יד"

חן יעקבי

צורפות

"פריחה מאוחרת"

נדב מור

צורפות

"ערב רב"


אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.
 
מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה