לימודים | מערכת חשיפה לצפון | 20.06.2013

סובלים מחרדת בחינות? / מור גולן

חוששים מהמבחנים? סיוטים בלילה על מבחן שאוכל אתכם? קמים עם זיעה קרה בבוקר? הקפה של הבוקר כבר לא טעים? אלו רק חלק מהסממנים לכך שתקופת המבחנים בפתח ואיתה מגיעים הלחץ והמתח.

אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.

חוששים מהמבחנים? סיוטים בלילה על מבחן שאוכל אתכם? קמים עם זיעה קרה בבוקר? הקפה של הבוקר כבר לא טעים? אלו רק חלק מהסממנים לכך שתקופת המבחנים בפתח ואיתה מגיעים הלחץ והמתח. המבחנים כבר כאן! זו עובדה! אבל על מה בכלל בוחנים אותנו? הרי לא באמת למדנו. מין סמסטר מוזר כזה של חופשות, שמש שיצאה, הנחל שקורץ ומתעקש לקרר אותנו ועוד אלף ואחת סיבות למה לא באמת למדנו.

אז לאלו שמזדהים עם התחושה וגם לאלו שכן עמדו בפיתויים והגיעו להרצאה אחר הרצאה – כאן תוכלו לבדוק האם גם אתם נדבקתם בקדחת הבחינות ואם כן, כיצד יש לטפל בה:

סממני ה"מחלה": מחסור בשעות שינה, חרדות, לחצים, מתח, ישיבה מרובה ללא תנועה, פעילות גופנית מעטה, אכילה בשעות לא סדירות. כל אלו גורמים לנו ללא מעט בעיות גופניות כגון: כאבי ראש, עייפות מצטברת, תשישות, מצבי רוח משתנים, חוסר ריכוז, כאבי גב ועליה במשקל. ניתן להבחין כי בתקופה זו גם הצד הפיזי מושפע וגם הצד הנפשי מושפע ועל כן אל לנו להתעלם מכך .

אספנו לכם כמה עצות שימושיות כדי להקל עליכם בזמנים הקשים ולהפחית את המתח הנפשי שמצטבר בתקופה זו:

א. צמצמו את צריכת הסוכר הלבן שאתם צורכים: סוכר לבן עלול לגרום להפרעות בריכוז, היפראקטיביות, רעב מתגבר ואיך לא – להשמנה.

ב. תזונה נכונה ללא השמנה: ככל שנזין את הגוף טוב יותר, כך המוח יתפקד בצורה הטובה ביותר. ההמלצה לפי תזונאית בכירה שלנו היא לאכול 3 ארוחות עיקריות ביום (לא הגודל קובע, אלא האיכות) ועוד שתי ארוחות ביניים. ארוחת הבוקר חשובה ביותר ותכניס לנו דלק למנועים (ותמנע מאיתנו את נישנושי הביניים האהובים). הארוחות צריכות להכיל פחמימות, חלבונים וירקות. דעו כי ירקות ופירות משחררים סוכרים בצורה איטית יותר ולכן שומרים אותנו ערניים לאורך זמן.

ג. צמצמו את צריכת הקפה: צריכה מרובה של קפאין גורמת לכאבי ראש ופוגעת בתהליכי חשיבה וריכוז בטווח הארוך. לא יותר מ- 2-3 כוסות ביום. עצה למתקשים: במקום קפה, הכינו לכם מראש קנקן מים צוננים עם נענע ולימון, ואם חשקה נפשכם במשקה חם ועל מנת להירגע לפני מבחנים מלחיצים במיוחד הכינו לכם תה מחליטת צמחים הידועים בתכונות המרגיעות שלהם כמו לבנדר וקמומיל.

ד. בצעו פעילות אירובית: כושר גופני משפיע על תפקודי המוח, מפחית עייפות וחרדות ומשפר את מצב הרוח. מומלץ לשלב פעילות ספורטיבית במינון של 30-60 דקות ביום כמו הליכה/ ריצה המשפרות את זרימת הדם, מפחיתות חרדה ועייפות וגורמות לרגיעה ושחרור ממתחים. המלצה גלילית במיוחד: עצירה בנחל הקרוב לטבילה במים הקרירים וחזרה.

ה. שינה זה חשוב: הקפידו על 7 שעות שינה (מטכ"ליות) בלילה, בלי לילות לבנים בבקשה. מחקרים הראו כי חוסר שינה מספקת עלול לגרום לירידה משמעותית ביכולות הקוגניטיביות וביכולות הזיכרון שלנו ולכן אם נעשה לילות לבנים כדי לדחוס עוד ועוד חומר מרבית הסיכוי שזה לא יהיה שווה הרבה.

ו. בסיום יום לימודים מפרך הקפידו על:

  • הרפיה – עצמו עינכם והרפו איבר אחר איבר, מרגליים ועד ראש.
  • נשימות – בצעו תרגילי נשימות יחד עם תרגילי ההרפיה – הוציאו אוויר ורוקנו את הריאות על מנת להאריך את זמן הנשיפה. בזמן השאיפה הכניסו אוויר תחילה לבטן ולסרעפת והרימו בהדרגתיות את בית החזה מלמטה למעלה (נשימה מהבטן מרגיעה יותר).
  • וכמעט שכחנו- הסמארטפונים! אם אבד לכם הסמארטפון או נשבר אל תתפתו לקנות עוד אחד, חכו לאחר תקופת המבחנים. ואם עוד לא איבדתם אותו דאגו לאבד אותו ולאכסן אותו רחוק מכם ככל הניתן- זהו פיתוי קשה מנשוא!! אל תתנו למחקרי העתיד להוכיח כי עידן המיסוך והטכנולוגיה משפיע עלינו לרעה. הפייסבוק יחכה, המירמור יהיה שם, אל תתנו בו חלק, היו שמחים בחלקכם שלאחר מבחן קשה תמיד ניתן לבצע גיחה לנחל, עם החברים, הגיטרה, הפריזבי ושמחת החיים עד למבחן הבא.

 

אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.

 

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

1 תגובה בבלוג חשיפה לצפון

  1. david

    שמחתי לקבל את הטיפי אני חושב שהם יכולים לעזור ממש לחבר טוב שלי בשם מבחן מור אני יודע שהוא ניסה פתרונות שונים לבעיה אבל שווה לנסות..

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה