לימודים | מערכת חשיפה לצפון | 10.04.2013

שיטת וולדורף: אומנות שהיא חינוך וחינוך שהוא אומנות // מור גולן

כמו שמדונה אמרה: " We live in a material world" – אין ספק שאנו חיים כיום בעולם חומרני ומתירני, בו הקידמה מכפילה את צעדיה בכל רגע נתון, תרבות בה "העולם הבוגר" משתלט על "עולם הילד" ומדחיקה את חשיבות תקופת הילדות.

אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.

השנה, התקיים לראשונה קורס במכללה האקדמית תל-חי המציג וחושף את שיטת "חינוך וולדורף" בפני הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בחוג לחינוך בשילוב אומנויות.

הכירו את מר גלעד גולדשמידט, מרצה הקורס וראשון מחנכי שיטת וולדורף בישראל:

בן קיבוץ רביבים שבדרום ולקיבוץ הרדוף הגיע לאחר שירותו הצבאי, בשנת 1982, שם התערה באנתרופוסופיה כשלוש שנים. בהֶיעדר מוסד חינוך וולדורף בארץ באותו הזמן (בוודאי לא סמינר או הכשרת מורים), יצא גלעד ללימודי חינוך בגישת וולדורף בשווייץ, ועם חזרתו לארץ ולקיבוץ הרדוף השלים תעודת הוראה בסמינר "אורנים". בשנת 89' קיבל עליו גלעד לחנך את כיתה א' במחזור הראשון של בית הספר "וולדורף הרדוף", מה שעשה אותו למחנך וולדורף הראשון בישראל.

מה אתה מלמד במכללה האקדמית תל-חי? "כרגע, אני מלמד קורס בחירה במסגרת המוקד לחינוך בשילוב אומנויות" לשנים ב'-ד'".

מה הולך לצפות לי בשיעור שלך? "בשיעור אנו עושים ניסיון משותף להעמיק בשאלות החינוך המהותיות; ברצונות, מאווים, תשוקות ובקשות של הילדים עצמם; באימפולסים העמוקים שהביאו אותנו לעבוד עם ילדים וכיצד ניתן לממשם; בעקרונות חינוך וולדורף ובהתנסות במספר מתודות הוראה ואמצעים אמנותיים המיושמים במסגרתו".

מה היית ממליץ לסטודנטים פוטנציאליים המתלבטים לאיזה מסלול להירשם? "לדעתי, חשוב מאוד לסטודנטים בחוג לחינוך, וכל מי שמתעתד לעבוד במישור החינוכי, להכיר צורות שונות של חינוך אלטרנטיבי. המפגש עם אפשרויות נוספות פותח, מעשיר ונותן פרספקטיבה. אנו חיים בתקופה בה בתי הספר רחוקים מאוד מהצרכים והבקשות של הילדים ושל המורים – הווה אומר של מי שנמצא בהם. חשוב לי להראות, שיש אפשרויות רבות להעשיר תהליכים לימודיים וחינוכיים ברוחניות".

 

קצת על חינוך וולדורף…

"שאיפתנו העליונה היא לפתח בני אדם חופשיים, היכולים מתוך עצמם להעניק כיוון ומשמעות לחייהם". (רודולף שטיינר)

חינוך וולדורף נוסד בתחילת המאה ע"י המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר (1925-1861). בית-הספר הראשון הוקם כבי"ס לילדי פועלים במפעל "וולדורף-אסטוריה" בעיר שטוטגרט שבגרמניה. מאז, צמחה תנועת בתי ספר וולדורף מאוד, וכיום קיימים מאות בתי ספר ואלפי גנים ברוח חינוך וולדורף ברחבי העולם כולו.

חינוך וולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של רודולף שטיינר, הרואה את הילד קודם כל כיישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך לשם עצמו. הילדות נתפסת כתקופה של בשילה, של צמיחה פנימית ושל לידה הדרגתית של כישורים, איכויות והבנות.

חינוך וולדורף בישראל כיום: כיום פועלים בארץ מעל 15 בתי ספר ומעל מאה גני ילדים בגישה זו. בבתי הספר וולדורף בישראל מושם דגש על הקשר לקהילה, לתרבות הישראלית ולחגים היהודיים. כל מקצועות החובה והמדעים נלמדים בהתאם לדרישות משרד החינוך (קריאה וכתיבה, חשבון, תורה, שפות זרות, מדעי הטבע – כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, גיאוגרפיה ומדעי הסביבה, אנטומיה, בוטניקה, זואולוגיה, גיאולוגיה ועוד…)

מה כל-כך מיוחד ומייחד את חינוך וולדורף? "הייחוד הוא באופן היצירתי והאמנותי בו מועברים הלימודים תוך התאמה לגיל הילד: בשלב הראשון, במטרה לא לחסום את התפתחות הדמיון והפנטזיה – שהם הבסיס להתפתחות יכולות החשיבה, בהמשך עוברים הילדים ללימוד חווייתי-אמנותי ובשלב השלישי מפתחים את החשיבה האינטלקטואלית, הדינאמית והמדעית ואת יכולת הריכוז והשיפוט.

הילדים בבתי הספר וולדורף נחשפים לפעילות אמנותית מגוונת - ציור בטכניקות שונות, פיסול, תנועה, מוסיקה, שירה קלאסית ומודרנית, מלאכות יד ואומנויות שונות – סריגה, תפירה, נגרות, קדרות, נפחות, צורפות, בישול, בניה, יצור טקסטיל, נייר ועוד.
חשיבות רבה מיוחסת לקשר הישיר של הילדים לטבע הסובב אותם ולחוויית עונות השנה. ארגון וניהול בית הספר נתון בידי המחנכים ומורי המקצועות, בשונה מניהול בתי הספר במערכת החינוך הקונבנציונאלית".

איזו הכשרה צריך לעבור מורה בבית ספר וולדורף? "יש צורך בהכשרה הן ביסודות חינוך וולדורף והן במערכת האקדמית הרגילה. הכשרת המורה ברוח חינוך וולדורף עומדת על ארבעה יסודות עיקריים:

  • העמקה בפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר
  • התבוננות בילדים והכרתם
  • הכשרה אמנותית רב-תחומית
  • התנסות מעשית אינטנסיבית

ההכשרה נמשכת שלוש עד ארבע שנים בלימודי ערב במקביל לעבודה בהכשרות פרטיות, או בלימודים מלאים במכללת 'דוד ילין' בירושלים וב'סמינר הקיבוצים' בתל-אביב. הכשרות אלו משלבות בין לימודי חינוך וולדורף ובין לימודי תואר ראשון בחינוך.

המטרה של הכשרת מורים וגננים ברוח חינוך וולדורף אינה רכישת ידע או עקרונות מופשטים אלו או אחרים אלא הכשרת האדם במובנים העמוקים ביותר כדי לסייע לו לעבוד באופן המכוון ביותר לילדים עצמם. אנו מדברים על תהליכי שינוי והתפתחות אישיים, על עיבוד עולם הרגש על ידי תהליכים אמנותיים ועל השראה מעולם מחשבות רוחני בנוגע לשאלות חינוכיות ואנושיות. מחנך טוב הוא אדם שמסוגל לעשות תהליכים אישיים עם עצמו, להכיר את עצמו ולעבור התפתחות בכל שיעור, תקופה או תהליך לימודי, איכויות שאנו מנסים לעודד בהכשרה".

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

3 תגובות בבלוג חשיפה לצפון

  1. יואב פינסקי

    מוזמנים ליריד אביב של עמותת חץ וקשת לחינוך וולדורף בגליל התחתון :-)

    כל הפרטים כאן:

    https://www.facebook.com/events/407581919421129/

  2. שחר אלבוחר

    שלום.

    יש לי שני שאלות

    השאלה הראשונה שלי היא האם בתי ספר או גני ילדים העובדים בשיטת וולדורף יעדיפו מורים שהם בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה? או שיש הרבה מקומות שיסתפקו בלימודי תעודה ולימודי העשרה בלבד?

    השאלה השניה והישירה שלי היא לגבי שכר המורים. כמה מרוויח בממוצע מורה בחינוך וולדורף?
    *** אני אקדים ואומר שאני לא לומד את הנושא הזה בגלל הכסף. אני לומד את זה כי הנושא מאוד מעניין אותי ומתאים לי בהרבה מובנים. לכן עניין השכר חשוב לי לנוכח שכר המורים הנמוך בישראל.

    תודה :)

  3. צעדים בשטח

    אני מרגיש ש"הרחוב" מתעורר והצמא ל'ידע חי' גדלה. ניזכרתי היום עם אשתי איך ביסודי היו לנו שיעורי מלאכה, שנינו לא הצלחנו להיזכר בדמות המורה ומיכאן שכנראה היא לא הייתה משמעותית מאוד עבורנו…אני גם ניזכרתי בשיעורי המלאכה שהיו לי בחטיבה וגם שם אותו הסיפור…אך מה אם גם השיעור היה כל כך מחובר לרצונות וצרכי הילדים וגם המורים היו כאלו שבחרו בעיסוק זה מתוך הרצון לעסוק בחינוך ולפגוש את נפשותיהם של הילדים?
    אני מתבונן ברחוב וצופה במהפך! לא רק בחינוך הפרטי, שם הפנימו זאת מזמן אלא אף בחינוך הציבורי. אני רואה את רמות הביקוש שקיימים בשוק התעסוקה למורים שמביאים 'ידע חי' בדמות שיעורי יער/חינוך יער, שיעורי מלאכה וכו'.
    כמחנך יער בעל הכשרה של ארגון 'שומרי הגן' ובעל תואר ראשון ותעודת הוראה, אני נתקל בהצעות עבודה למכביר ונאלץ לסרב מתוך עודף…
    אני משבח כל יוזמה להעניק הכרה אקדמית לארגונים ולתפיסות הרואים בחינוך שליחות ומסע מעמיק של המחנך עם עצמו ומתוכו עם הילדים…

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה