מה חדש? | מערכת חשיפה לצפון | 30.10.2012

"האוהל האדום": סיכום מפגש בית המדרש ה-19

בנות "הלל תל-חי" משחזרות את המסורת הקדומה הזו, ונפגשות בכל ראש חודש וירח מלא, כדי לשוחח על החיים כנשים לאור המקורות היהודיים, וליצור בהשראת משוררות, אמניות ונשים פורצות דרך.

קצת על התכנית:

בימי קדם, בראש חודש עברי, נשים שבתו מכל המלאכות שלהן והתכנסו באוהל האדום לחגיגה נשית.
בנות "הלל תל-חי" משחזרות את המסורת הקדומה הזו, ונפגשות בכל ראש חודש וירח מלא, כדי לשוחח על החיים כנשים לאור המקורות היהודיים, וליצור בהשראת משוררות, אמניות ונשים פורצות דרך.

את המפגש ה-19, פקדו 18 נשים (9 סטודנטיות, 7 נשים בגילאי 25-28 שאינן סטודנטיות, ושתי נשים בשנות הארבעים). על הפרק היה חודש חשון ועל הצמא של האדמה למים.
עיקר המפגש נגע במקורות יהודיים בנושא גשם, ותהייה על התכונות הנחוצות לגשם ושפע בחיים. כמו כן, נעשה חיבור בין המקורות היהודיים ושיר השירים לשיר של יונה וולך ("המחברות הגנוזות")

כעת, מחפשות בנות "הלל תל-חי" מקום להמשך פעילותן, בסביבה סטודנטיאלית. על הכוונת – "קפה מותק" או על המתחם של "איילים" בקרית שמונה.

הדף היומי שנלמד במפגש:

השם מרחשוון אינו מוזכר במקרא וכנראה הובא מבבל, ומקורו במילים האכדיות "ורח שמנו" שפירושן החודש השמיני. יתכן והשם מרחשוון מורכב משתי מילים: מרחש – רחש, מבוע מים. ון – מים מפני התגברות המעיינות. במקרא נקרא מרחשוון "ירח בול" (מלכים א ו:לח). לפי הגמרא בול פירושו לחות– יורדים גשמים ומלחלחים את האדמה, או בול על שם המבול שהחל במרחשוון.

רב הזדמן למקום אחד, גזר תענית ולא בא הגשם.

ירד לפניו שליח הציבור.

אמר משיב הרוח ונשבה הרוח.

אמר מוריד הגשם ובא הגשם.

אמר לו: מהם מעשיך?

אמר לו: מָקְרֵא תינוקות אני, ואני מקרא לבני עניים כבני עשירים, וכל שלא אפשר לו אינני לוקח ממנו דבר. ויש לי חבית של דגים וכל מי שפשע אני משחד אותו בהם, ומסדר לו ומפייס לו עד שבא וקורא.

תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כד, עמוד א

 

(א) מִזְמוֹר לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בְּמִדְבַּר יְהוּדָה: (ב) אֱלֹהִים אֵלִי אַתָּה אַשַׁחֲרֶךָּ צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם: (ג) כֵּן בַּקֹּדֶשׁ חֲזִיתִךָ לִרְאוֹת עֻזְּךָ וּכְבוֹדֶךָ:

תהילים, פרק ס"ג פסוקים א'-ג'

 

שיר השירים ג'

א עַל-מִשְׁכָּבִי, בַּלֵּילוֹת, בִּקַּשְׁתִּי, אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי; בִּקַּשְׁתִּיו, וְלֹא מְצָאתִיו. ב אָקוּמָה נָּא וַאֲסוֹבְבָה בָעִיר, בַּשְּׁוָקִים וּבָרְחֹבוֹת–אֲבַקְשָׁה, אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי; בִּקַּשְׁתִּיו, וְלֹא מְצָאתִיו. ג מְצָאוּנִי, הַשֹּׁמְרִים, הַסֹּבְבִים, בָּעִיר: אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי, רְאִיתֶם. ד כִּמְעַט, שֶׁעָבַרְתִּי מֵהֶם, עַד שֶׁמָּצָאתִי, אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי; אֲחַזְתִּיו, וְלֹא אַרְפֶּנּוּ–עַד-שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל-בֵּית אִמִּי, וְאֶל-חֶדֶר הוֹרָתִי.

 

שיר השירים ד'

ז כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, וּמוּם אֵין בָּךְ. ח אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה, אִתִּי מִלְּבָנוֹן תָּבוֹאִי; תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה, מֵרֹאשׁ שְׂנִיר וְחֶרְמוֹן, מִמְּעֹנוֹת אֲרָיוֹת, מֵהַרְרֵי נְמֵרִים. ט לִבַּבְתִּנִי, אֲחֹתִי כַלָּה; לִבַּבְתִּנִי באחד (בְּאַחַת) מֵעֵינַיִךְ, בְּאַחַד עֲנָק מִצַּוְּרֹנָיִךְ. י מַה-יָּפוּ דֹדַיִךְ, אֲחֹתִי כַלָּה; מַה-טֹּבוּ דֹדַיִךְ מִיַּיִן, וְרֵיחַ שְׁמָנַיִךְ מִכָּל-בְּשָׂמִים. יא נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ, כַּלָּה; דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן. יב גַּן נָעוּל, אֲחֹתִי כַלָּה; גַּל נָעוּל, מַעְיָן חָתוּם. יג שְׁלָחַיִךְ פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים, עִם פְּרִי מְגָדִים: כְּפָרִים, עִם-נְרָדִים. יד נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם, קָנֶה וְקִנָּמוֹן, עִם, כָּל-עֲצֵי לְבוֹנָה; מֹר, וַאֲהָלוֹת, עִם, כָּל-רָאשֵׁי בְשָׂמִים. טו מַעְיַן גַּנִּים, בְּאֵר מַיִם חַיִּים; וְנֹזְלִים, מִן-לְבָנוֹן. טז עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן, הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו; יָבֹא דוֹדִי לְגַנּוֹ, וְיֹאכַל פְּרִי מְגָדָיו.

 

יונה וולך, מתוך המחברות הגנוזות

"על סף המוות

מצאתי את החיים.

על שפת נהר אגדי

מצאתי את

מעיין החיים

הזורם אליו

והלכתי לפיו בשפתו,

אל מקורו.

שם החיים

אהבה".

 

 

"שמיים בוכים"/ אסתר שמיר

"יש עוד שמיים כחולים

גם אם יומי ירד

מה שהיית לי, כל מה שהיית לי

לא יילקח לעד

ואם בלילות שלך

שוב תחלמי אותי

אני תמיד אהיה איתך

ואת תמיד איתי

 

יום יום שמיים בוכים

אל נא תבכי איתם

מה שהיינו, כל מה שהיינו

הוא לנו לעולם".

© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם

 

יפים הם הכוכבים, בזכותו של פרח שאינו נראה לעין [...] יפה הוא המדבר. [...]

סוד יפיו של המדבר – העיר הנסיך הקטן – שהוא צופן אי שם בחובו מקור מים חיים.

אנטואן דה סנט-אכזופרי, הנסיך הקטן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמוד 71-72. 1998

 

אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.

 

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה