אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 30.10.2012

ישראל של שנות ה-70' דרך עדשת מצלמתו של יהושע זמיר

ביום ראשון (ה-28.10.12) התקיים בקמפוס יום עיון לזכרו של יצחק רבין. כחלק מארועי היום הציגה היחידה למעורבות חברתית, בשותפות עם המוזיאון הפתוח לצילום תערוכת צילומים המציגה צילומים של החברה הישראלית בשנות ה-70'.

יהושע זמיר, חבר קיבוץ עין דור, אשר שכל את בנו בקרב על הבופור, הפנה את מוקד יצירתו לכתיבה ולתיעוד אודיו של מגזרים בחברה הישראלית, שנפגעו מהשכול. צילום הסטילס מאפיין פרק בחייו של זמיר ומשתלב במכלול של עשייה יצירתית, חברתית ופוליטית ענפה.

זמיר צילם באופן אינטנסיבי במשך 11 שנים (67'-78') - "בדיעבד התברר לי, שצילומים אלה נעשו החל מתקופת ששת הימים, בה האופוריה הלאומית-לאומנית הובילה, בין היתר, לנפילת ההגמוניה של תנועת הפועלים בארץ, ועד שנת 1977, השנה בה הליכוד עלה לשלטון, שנה שהובילה למלחמת לבנון, למותו של בנו ירון על הבופור ביום המלחמה הראשון, ולסיום פעילותי הצילומית (בסטילס)".

התבוננות במכלול יצירתו הצילומית של זמיר חושפת תפיסת עולם הומניסטית המשתלבת היטב ב"מהלך חייו". זמיר מתעד אנשים הקשורים למציאות שמסביבו. במעגל הצר: את קיבוצו, משפחתו, חבריו, מכריו ושותפים לדרכו הפוליטית-חברתית.

במעגל הרחב מתועדת ציבוריות ישראלית הממוקמת בשוליים החברתיים והרחוקה מקבוצת ההשתייכות שלו-עצמו: ערבים, בני מיעוטים עדתיים ובני עיירות פיתוח, וזאת מתוך מודעות לנתק בינם לבין המגזר החברתי שהוא נמנה עמו.

מעורבותו הרגשית של זמיר בפרויקטים הצילומיים שלו מייצרת בתצלומיו מבט מזדהה, תומך ואמפתי, מבט נעדר ביקורתיות. בניגוד לצלמים חברתיים, שראו בצילום כלי להצביע באמצעותו על עוולות החיים ובכך לעורר מודעות ואף להשפיע, ביקורתיותו של זמיר מתועלת לעשייה פוליטית-חברתית, שהצילום משתלב בה מעצם הפניית המבט לעבר "האחר".

רקע ביוגרפי: יהושע זמיר / "שחור ואפור"

בשנת 1975 פרסם זמיר ספר בעל פורמט אלבומי: "אני כורדי!" (הוצאת ספרית "הפועלים"). הספר מתעד את המושבים ירדנה ובית יוסף שבעמק בית-שאן, במשך שלוש שנים מראשית שנות ה-70'. באותה העת בגבול ירדן הסמוך הייתה מלחמת ההתשה בעיצומה, וזמיר ששירת במילואים בירדנה, ושהעריך את חוזק התושבים בתקופה כה קשה, כמו גם את תרבותם וחברתם, בחר לתעד את המושבים בכדי להציג לציבור את מורשת כורדיסטאן המפוארת. בספר צילומים מחיי היום-יום, רגעים משפחתיים וקהילתיים בהם מתגלמת ייחודה של הקהילה יוצאת כורדיסטן בארץ.

כפעיל שמאל וכחבר קיבוץ של "השומר הצעיר" (עין דור), זמיר הוא בעל זהות פוליטית-חברתית מודעת. מבין מאות הקונטקטים שמהם גובשה התערוכה התבלטו שני גופי עבודה חריגים הקשורים לזהות זו: חתימת הסכם השלום עם מצרים (87') והפגנת מחאה נגד מלחמת לבנון, שבה השתתף זמיר באופן פעיל (82'). זמיר תיעד אין ספור הפגנות של "מחנה השלום" והמשיך בתיעוד זה גם לאחר שזנח כליל את צילום הסטילס לטובת צילום וידיאו, תיעוד אודיו וכתיבה, התערוכה מציגה גופי עבודה אלו כציר המגדיר את זהותו הפוליטית של יהושע זמיר וכביטוי לאירועים בעלי חשיבות מרכזית בציבוריות הישראלית ובהיסטוריה של מדינת ישראל.

התערוכה מציגה בקמפוס מזרח, קומת הכניסה עד ה-31.10.12

 

אהבתם? עשו Like שנדע.
יש לכם משהו להוסיף? תנו Comment שנשמע.

 

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

1 תגובה בבלוג חשיפה לצפון

  1. Tempie Mak

    צילומי בוק בחוץ מאפשר הן לנערה והן לצלם ליצור יחד ליצור בוק הכולל תמונות בתלבושות שונות ותאורת יום טבעית המעניקה לתמונה חיים ואותנטיות. . שווה צפייה… https://www.youtube.com/watch?v=ZwrzwNxeV3Q

    https://www.youtube.com/watch?v=ZwrzwNxeV3Q

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה