לימודים | מערכת חשיפה לצפון | 17.01.2016

באנו לעשות…בובות!

בבוקר ה-29.12, יום שלישי האחרון של שנת 2015, בין השקט במסדרונות ושאר הקורסים בהיסטוריה, פילוסופיה, שיטות מחקר וכולי, קבוצת סטודנטים ישבה במעגל והציגה תאטרון בובות. נשמע הזוי? כתבה: חן זמיר

במסגרת הקורס "מעבר למילים", בהנחיית המרצה ד"ר רונן ברגר, אנחנו לומדים על מהות הקבוצה, תהליכים בתוך הקבוצה ושימוש בדרמה וביצירה לצורך הנחיית קבוצות.

"תאטרון בובות," כך מסביר לנו רונן, "הוא כלי שיכול לשמש אותנו. כי כאשר אנחנו מציגים בעזרת בובה ומתחבאים מאחורי המסך, יותר קל לנו להוציא מעצמנו פחדים ורגשות שליליים, ולהיחשף באופן יותר אינטימי בקבוצה. בנוסף, תאטרון בובות הוא כלי המשלב גם יצירה- בתהליך הכנת הבובה, וגם דרמה- בהצגת הסיפור שמאחוריה".

תהליך הכנת הבובות נעשה בשיעור קודם לכן, כשכולם התגייסו בכיף למשימה. בתחילת השיעור רונן הושיב אותנו במעגל והנחה אותנו לחשוב על תכונת אופי או דמות בתוכנו או בחיינו, שלילית או חיובית, שעולה לנו. לאחר מכן הוא הנחה אותנו לאפיין אותה בתכונות אופי, סגנון לבוש, סגנון דיבור וכדומה, וכשאנחנו מסיימים אנחנו קמים ישר לעבוד.

סידרנו, לפי סוג, את החומרים שכל אחד הביא מהבית – גלילי נייר טואלט, קופסאות קוטג' ריקות, גרביים, חוטי צמר ועוד… כל אחד התחיל בהכנת הבובה האישית שלו. השיעור עבר במהירות, וב-10 הדקות האחרונות, רונן מסדר אותנו שוב במעגל, ואנחנו עושים סבב בו כל סטודנט מציג את הדמות שלו בגוף ראשון, ומספר עליה קצת. השיעור מסתיים אבל הציפייה לשיעור הבא בו נציג עם הבובות שהכנו, נשארת עוד הרבה אחריו.

בשיעור לאחר מכן התחלקנו לארבע קבוצות. בכל קבוצה הצגנו את הבובות שלנו ובנינו ביחד סיפור שקשור לכולן. התהליך היה מאוד מעניין וחוויתי כי כל סטודנט הביא משהו שקרוב אליו לתוך הבובה, וסיפר על עצמו גם, דרכה. רונן הציב באמצע החדר שולחן שמעליו פרגוד שחור שמכסה את הפנים של המציגים, והתחלנו בתאטרון הבובות.

בסופו של התהליך כשישבתי מאחורי הפרגוד עם הקבוצה שלי והצגנו את מה שהכנו, הרגשתי יותר משוחררת להביע את עצמי מאחורי המסך, והיה הרבה יותר קל להציג את עצמי בעזרת הבובה באופן שלא בהכרח היה לי את האומץ להציג במציאות.

אחרי שכל הקבוצות הציגו מאחורי הפרגוד, רונן ביקש שנשתף בתחושות שעלו לנו. זוהר אדריאסולין, סטודנטית לחינוך מיוחד בשילוב אומנויות שנה א', שיתפה ש"התהליך היה מאוד מעניין. בהתחלה קצת התקשינו למצוא רעיון משותף בקבוצה, אבל כשמצאנו רעיון, שמתאים לכולנו, הרגשנו תחושת הקלה ושחרור וצחקנו הרבה על הבמה. מאוד נהניתי".

מיכל מרסל אסוס, סטודנטית לעבודה סוציאלית שנה ג', סיפרה: "העבודה בתאטרון בובות  חשפה אנשים שבכלל לא הביעו את עצמם במהלך השיעורים והרגשתי שזה עזר להם להביע את עצמם יותר. זה כלי חוויתי ופרקטי שאוכל גם להשתמש בו בהדרכה בעתיד."

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה