לימודים | מערכת חשיפה לצפון | 19.10.2015

איפה נמצאים הסטודנטים המרוצים בישראל?

המכללות הפרטיות והיקרות מככבות, האוניברסיטאות מזדנבות הרחק מאחור: לרגל פתיחת השנה האקדמית מפרסמת התאחדות הסטודנטים את תוצאות סקר שביעות רצון הסטודנטים מהמוסד בו הם לומדים. מבין האוניברסיטאות – רק הפתוחה דורגה בעשירייה הראשונה. איפה מדורג המוסד שלכם?
עוד בנושאים:

לרגל שנת הלימודים האקדמית שנפתחת היום ברחבי הארץ (א'), מפרסמת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל סקר מקיף שנערך בקרב מעל 10,000 סטודנטים. על-פי תוצאות הסקר, גם השנה האוניברסיטאות מדשדשות בתחתית הטבלה וזוכות לדירוג נמוך במיוחד בסקר שביעות הרצון מאיכות ההוראה. לעומתן, המכללות הבלתי מתוקצבות (הפרטיות) מככבות במקומות הראשונים בטבלה.

מבין האוניברסיטאות רק האוניברסיטה הפתוחה נכללת בעשירייה הראשונה. אחריה, הטכניון במקום ה-20, אוניברסיטת אריאל במקום ה-23, ואוניברסיטאות חיפה, תל אביב והעברית נמצאות במקום 29-31 ברשימה בהתאמה. במקום שלפני האחרון נמצאת אוניברסיטת בן-גוריון (מקום 35). המוסדות שזכו לציון הגבוה ביותר הם המרכז הבינתחומי בהרצליה (מקום ראשון), המרכז האקדמי רופין (מקום שני) והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן (מקום שלישי).

הסטודנטים בעלי האמצעים מרוצים יותר

הסקר נערך זו השנה השישית, עבור התאחדות הסטודנטים, ע"י מכון מאגר מוחות. הסקר בחן את שביעות הרצון מהלימודים האקדמיים בתחומים רבים, ביניהם רמת הקורסים, טיב הוראת המרצים והמתרגלים, תוכנית הלימודים לתואר והתנאים הפיזיים המוצעים במוסדות השונים. הסטודנטים התבקשו לדרג את דעתם בתחומים אלה בציונים שבין 1 ל-5.

מהסקר עולה כי סטודנטים שלומדים באוניברסיטאות ובמכללות המתוקצבות פחות מרוצים. דירוג שביעות הרצון נמוך באופן משמעותי מהמכללות הפרטיות, בכל אחד מהתחומים שנבדקו. "עובדה זו מעלה תמונת מצב מדאיגה" אומר גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, "לפיה סטודנטים שלהם משאבים גבוהים יותר, אשר יכולים לממן לימודים במוסדות לימוד לא מתוקצבים, מרוצים יותר מאיכות ההוראה ומקבלים מרצים איכותיים יותר, תוכניות לימוד מעשירות יותר וטכנולוגיות הוראה מתקדמות יותר".

מעבר לדירוג הכולל, אחד התחומים שנבדקו הוא "שילוב טכנולוגיות למידה והוראה". בקטגוריה זו המכללות הלא מתוקצבות זכו לדירוג הגבוה ביותר (3.68), אחריהן המכללות לחינוך (3.67), האוניברסיטאות (3.65), המכללות המתוקצבות (3.47) והכי פחות בקרב הנדסאים (3.03).

לדברי ארדיטי, "קטגוריה זו היא שלמעשה קובעת איזה מוסד עומד בקצב הקדמה ואיזה נשאר מאחור. בעידן בו הכל זמין ונגיש לנו בגוגל, שיטת העברת הידע והאתגר בלימודים הופכים להיות קריטיים. חלק מהמוסדות האקדמיים לא השכילו להתקדם לאמצעים מודרניים. בניגוד לכמעט כל תחום אחר בחיינו, שיטות ההוראה לא השתנו במאה השנים האחרונות. הסטודנטים מחפשים כיום טכנולוגיות למידה חדשניות שמציעות מעורבות גבוהה יותר של הסטודנט, כך שהוא ירגיש שהוא חלק אינטגראלי ומשמעותי מהשיעור".

הבדלים מובהקים נמצאו ביחס להיבטים של איכות ההוראה, לפי סוג מוסד הלימודים. רמת הקורסים מוערכת כגבוהה ביותר במכללות הלא מתוקצבות (3.92), פחות במכללות המתוקצבות (3.71), עוד פחות על-ידי האוניברסיטאות ומכללות לחינוך (3.68 בכל סוג מוסד) וכנמוכה ביותר בקרב ההנדסאים (3.52).

בקטגוריית טיב הוראת המרצים, הדירוג הגבוה ביותר הוא במכללות הלא מתוקצבות (3.96), פחות במכללות לחינוך (3.69), במכללות המתוקצבות (3.62), פחות על-ידי ההנדסאים (3.48) וכנמוך ביותר באוניברסיטאות (3.44).

יחס המרצים לסטודנטים מוערך כחיובי ביותר במכללות הלא מתוקצבות (4.22), פחות במכללות לחינוך (4.06), במכללות המתוקצבות (4.04), באוניברסיטאות (3.83) והכי פחות בקרב הנדסאים (3.65).

גם בקטגוריית שביעות רצון מסביבת הלמידה, לפי סוג מוסד, נמצאו הבדלים מובהקים. בהיבט של תנאים פיסיים, שירותי מזכירות, דאגה לרווחת הסטודנט ושירותי מחשוב ותקשורת, המכללות הלא מתוקצבות זוכות לדירוג גבוה יותר (4.02) מהאוניברסיטאות (3.62).

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה