אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 25.12.2017

סיור כריסמס לנצרת

ביום רביעי ה20.12.17 התקיים סיור כריסמס לנצרת, לסטודנטים, מטעם המכללה. הסיור נעשה תחת הסדרה "מתחת לפני השטח", שמטרתה לחשוף את עולמם הייחודי של והמרתק של קבוצות שונות בחברה. בשיתוף
עוד בנושאים:

ביום רביעי ה20.12.17 התקיים סיור כריסמס לנצרת, לסטודנטים, מטעם המכללה.

הסיור נעשה תחת הסדרה "מתחת לפני השטח", שמטרתה לחשוף את עולמם הייחודי של והמרתק של קבוצות שונות בחברה. בשיתוף מכללת 'תל חי', 'הילל', 'אגודת הסטודנטים', 'תקווה ישראלית', ו'המרכז לשלום, דמוקרטיה ורב תרבותיות'.

ההדרכה של ז'קלין, מורת הדרך, החלה ללוות אותנו כבר בדרכנו על האוטובוס, כשמהחלונות החלו חלקנו לזהות את כפר כנא.
כאן, בכפר כנא, קרה הנס הראשון של ישו, ובו הוא הופך כדי מים ליין כשהיין נגמר בחתונה יהודית בה היה. כאן לראשונה מראה ישו את כוחו לסובבים אותו.
ז'קלין ממשיכה לספר על ישו על האוטובוס, כך שנגיע לנצרת, העיר נוצרית החשובה, עם הידע הבסיסי.

ישו נולד למשפחה פשוטה ולנערה פשוטה, בעיר שאינה מרכזית. כך מועבר מסר על פיו כל אחד יכול להיבחר, לגאול ולהיגאל.
הסיפור של ישו מתחיל בנצרת, כאשר המלאך גבריאל מבשר למריה שהולך להיוולד לה מנהיג. לכן, עושה משפחתו של ישו את דרכה לבית לחם- שם לפי הברית החדשה, עתיד להיוולד המשיח.
בברית החדשה ישנן ארבע גרסאות לסיפורו של ישו, וב-150 שנים האחרונות נמצאו בארכיאולוגיה גרסאות נוספות. בבשורות יש את אילן היוחסין מהאדם הראשון, את השנים הראשונות שלו, ואז ישנה קפיצה אל סיפור הטבילה שלו ע"י יוחנן המטביל. הטבילה קוראת כאשר ישו בערך בן 30 ובערך בשנת 30 לספירה, ולאחריה ישו מתחיל את תפקידו והוא עובר אל צפון הכנרת. שם, מקים ישו אנשים לתחייה, מרפא, ומבצע עוד שלל ניסים.
בסופו של דבר, ישו עולה לרגל לירושלים יחד עם שאר היהודים. שם הוא נעצר, נשפט, ויוצא אל דרך הייסורים שבסופה נצלב. ע"פ האמונה הנוצרית, לאחר שלושה ימים קם לתחייה, מסתובב 40 שנה ואז עולה לשמים ושם מחכה. אומרים שישו ירד בחזרה לעולמינו תוך 1000 שנה, ולכן כשיש שנת מילניום יש התרגשות נוצרית.
חשוב לציין שישו נולד ונקבר יהודי, והדת החדשה התפתחה רק בערך 300 שנה לאחר מותו.
חג המולד מציין את לידתו של ישו, ואתו את לידת הגאולה, לידת דת חדשה, והתחלה של עידן חדש.

ד"ר רנא זוהר, מרצה ללימודים רב תחומיים במכללת תל חי, ותושבת העיר נצרת. רנא היא חברת מועצה ונבחרת ציבור בנצרת, ומייצגת את "חדש" בעירייה. אירחה אותנו במשרד מועצת העדה האורתודוכסית, לספר לנו על מורכבות העיר:
"נצרת היא אחת הערים חשובות בארץ ובעולם, מבחינה דתית, היסטורית וסמלית, במיוחד לעולם הנוצרי. אחת הסיבות לחשיבותה היא שישו חי כאן את 30 שנותיו, לאחר שנולד בבית לחם ולפני שנצלב בירושלים.
העיר מאכלסת 80 אלף תושבים על 14 אלף דונם בלבד, מה שמראה על צפיפות נוראית. לשם השוואה, בעיר נצרת עילית השכנה שנבנתה בשנות ה-60, ישנם 50 אלף תושבים על כ-48 אלף דונם. בעיה זו של הצפיפות היא הבעיה המרכזית בנצרת, שמשפיעה על תחומים רבים. הצפיפות פוגעת באיכות החיים, בכלכלה, בתעסוקה, בחינוך ועוד.
העירייה, שבדרך כלל עיקר הכנסתה הוא מהארנונה, בקושי מצליחה להכניס כספים עצמיים לעיר כי השטחים זעומים. בנוסף, בגלל המצוקה לדיור, המחירים מופקעים. כך, תושבים בעלי השכלה גבוהה ומצב סוציו אקונומי גבוה, מבצעים הגירה שלילית שמשפיעה באופן קשה על העיר.
על מה העיר כן מסתמכת כלכלית? בעיקר על תיירות ומסעדנות, לרוב של צליינים. אך גם תיירות זו אינה משמעותית מספיק, וכאן אנו נוגעים בפן הקשה של העיר- חוסר העניין והתמיכה של המדינה בנצרת. הנושא מאוד כואב, ואנחנו, תושבי נצרת רוצים צדק!".

תחנתנו השנייה בעיר הייתה 'כנסיית המעיין', אשר בה ע"פ האורתודוכסים, התגלה המלאך גבריאל אל מריה. מבהלה רצה מכאן מריה ישירות אל ביתה בו המשיכה ההתגלות, ושם נבנתה הכנסייה הקתולית. כנסייה זו נקראת כך מאחר וישנו מעיין בתוכה, וממנו משתה מריה מים בעת ההתגלות. הכנסייה הוקמה בשנים 1750- 1769, לאחר שבמשך השנים נבנו באותו מיקום מבנים קודמים אחרים.

מכנסיית המעיין הגענו אל 'הכנסייה הקתולית', בה כאמור, היה ביתה של מריה אליו ברחה בהתגלות המלאך אליה אודות בנה. הכנסייה נבנתה בשנת 1969 ע"י האדריכל ג'ובני מוציו. בחצר הכנסייה ישנם עשרות ציורי פסיפס של מריה, שהגיעו מכל העולם. עבודות אלו מרשימות מאוד ביופיין אך גם מדגישות בפנינו את המראה ה'מקומי' שניתן למריה בכל מקום בעולם- מריה האפריקאית כהת עור, מריה האירופאית בהירה, מריה היפנית מלוכסנת עיניים וכו'.

את החלק התיירותי-סטנדרטי סיימנו בשלב זה, עם הפסוק מישעיהו: "ידע שור קונהו וחמור אבו בעליו". הנוצרים מפרשים אותו כך- אנחנו השור, והיהודים החמור מאחר שהגיע המשיח והם לא שמו לב לכך.

לאחר נשנושים בשוק כריסמס, של פול, פלאפל, ממתקים מסורתיים ועוד, נפגשנו עם בוגרת המכללה ותושבת המקום, ברעה.
בזכות ברעה זכינו להיחשף אל הצד המקומי ולא תיירותי של נצרת. הגענו אל "מחל" (="המקום") שהוקם ב2012, בעיר העתיקה, ומשמש כסטודיו ומקום פריחתם של ארבעה צעירים מהמקום: ארכיטקטית (רזן, שהקימה את בית הקפה "קחל" בהמשך הרחוב), צלם, מעצבת תכשיטים ומעצב אופנה (סהר, שהקים את ה'אקדמיה לאופנה', פירוט בהמשך).
צעירים אלו יצאו ללמוד מחוץ לעיר, בתל אביב, איטליה וכו, אך החליטו לחזור לעיר, ולנסות להחיותה. אין תחושה של עתיד לצעירים בעיר הזאת, ולכן יוזמה זו דרשה ודורשת אומץ. הצעירים הלכו בפעילותם נגד המיינסטרים של חנויות התיירים והקניונים, לקחו חירבה והפכו אותו בעצמם לסטודיו. המקום הזה חי, והוא משמש את האמנים כמו בית שני. אל ה"מחל" מגיעים קונים וכלות, מפה לאוזן בלבד, ללא שיווק בכלל.
את ה"אקדמיה למודה נצרת" הקים סהר, מעצב האופנה מה"מחל", לאחר לימודיו באיטליה. אקדמיה זו הינה הראשונה בישראל אשר מלמדת את כל מה שקשור לאופנה, והראשונה בישראל שמלמדת בשפה הערבית. האקדמיה הוקמה לפני כשנה וחצי, לאחר עבודתו של סהר ב"מחל", וכבר לומדים בו 67 סטודנטים מרחבי הצפון. "מה שלא היה לי, חזרתי לנצרת כדי לתת לצעירים כאן בנצרת", מספר סהר. המורים הכינו ועיצבו בעצמם את המקום, שעיצובו מדהים. בנוסף, מעניין לדעת שסהר מייצג את נצרת ב"פרוג'קט ראן ווי מידל איסט".

לסיכומו של הסיור המוצלח הזה סיפרה ברעה:
"אני סיימתי השנה לימודי עבודה סוציאלית במכללת תל חי. כעת לומדת לתואר שני באוניברסיטה העברית. חשוב לי מאוד להפיץ את היופי שבעיר שלי, וחשוב גם לחבריי האמנים שהצגתי בפניכם. למרות קשיי הפוליטיקה והכלכלה של העיר אל מול המדינה, אנו חיים במקום נפלא. חשוב לדעת שהחוגגים שרואים לרוב ברחובות בכריסמס אינם המקומיים, ושהמקום לפעמים מרגיש יותר כמו זירת מאבקי כוח מאשר איזור מחבק. הצעירים האלו עשו בצניעות רבה צעד אמיץ ומשמעותי, נכנסו לעיר העתיקה, ובזכותם צעירים נוספים פתחו עוד מוקדי סטודיו ועסקים, והעיר העתיקה מתחילה לצמוח מחדש. המטרה העיקרית היא חינוך לדור הבא ושיפור העיר, מהתוך ולא מהחוץ".

שרה סובל

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה