אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 11.06.2017

הכנס החמישי לחינוך 'ברוח אחרת' 7.6.17

הסטודנטים מהחוג לחינוך קיבלו ביום רביעי האחרון הזדמנות לצאת משגרת הלימודים הקבועה, ונהנו מיום עשיר בתוכן והשראה בכנס 'ברוח אחרת'. פרופסור צבי שפירו שהגיע אלינו מאוניברסיטת צפון
עוד בנושאים:

הסטודנטים מהחוג לחינוך קיבלו ביום רביעי האחרון הזדמנות לצאת משגרת הלימודים הקבועה, ונהנו מיום עשיר בתוכן והשראה בכנס 'ברוח אחרת'.

פרופסור צבי שפירו שהגיע אלינו מאוניברסיטת צפון קרולינה בארה"ב, היה הדובר הראשון לאחר מילות ברכה ופתיחה, והעביר לנו את הרצאתו בשפה האנגלית. ההרצאה עסקה במשבר המשמעות בבית הספר והציעה חזונות חדשים לחינוך. לדבריו של הפרופ', חוסר תכלית לחיים שלנו עשוי להוביל למשבר, ובדיוק מהסיבה הזאת חשים התלמידים בבתי הספר תסכול וחוסר משמעות. כיום, המטרות המרכזיות של מערכת החינוך הם לכסות יותר חומר ולהשיג ציונים גבוהים יותר, ובאופן כזה התשוקה ללמידה הולכת לאיבוד. תלמידים כאלה גדלים לאנשים בוגרים במאה ה-21 ונאלצים להתמודד עם לא מעט דברים המאיימים על עצם קיום האנושות כולה.

למרות זאת, פרופסור שפירו הוא אדם אופטימי עם להט בעיניים ואיננו מוכן לוותר על המטרה החשובה של החינוך. הוא טוען שכיום הדאגות והצרכים שלנו כבני אדם משותפים, ומכיון שכך בתקופה זו מוטלת החובה על אנשי החינוך לעסוק בזהויות המרובות שלנו ובלכידות החברתית ולא בפיצול והגדלת הפערים. על כן, אסור לנו להתנער מהאחריות ועלינו לספק מרחב בו ניתן יהיה לבטא זהויות תרבותיות, אתניות ודתיות בהן יכולים לשגשג מוסר אנושי אוניברסלי ותודעה גלובלית. ללא ספק מעורר מחשבה והשראה.

ד'ר תמר הגר פתחה את המושב "להקשיב לאחר" ושיתפה אותנו בחוויות שלה כמרצה באקדמיה, והנסיון לגשר על קונפליקטים שעלו בשיח עם הסטודנטים. מצד אחד, יש לה את המחויבות שלה לעמוד בדרישות האקדמיה ולייצג את העמדה הרווחת, אולם מצד שני אי אפשר להתעלם מריבוי הדעות והסיפור האישי של כל אחד מהסטודנטים, שלפעמים אינם עולים בקנה אחד עם הקונצנזוס. למרות הקושי להתמודד עם מצבים כמו אלו, הבינה ד'ר תמר הגר שהאקדמיה היא מקום מפגש חשוב מאד וכר פורה למפגשים רב תרבותיים. סטודנטים שמביעים את דעתם באומץ למרות שהיא מנוגדת לדעה הרווחת, אולי מעלים התנגדויות מצד כל מיני גורמים, אך יחד עם זאת הם גם  מצייגים את השאיפה שלה למפגש ושיח פתוח בתוך האקדמיה, בין הסטודנטים והמרצים כאחד.

ד'ר אלון גולדברג דיבר על ילדים בעלי רגישות גבוהה, והקושי הגדול איתו הם מתמודדים. ילדים כאלה, הוא אומר, נולדו בלי "עור של פיל" ויש להם רגישות גבוהה עד כדי שימת לב לכל פרט ופרט שהשתנה, הם ערים לכל גירוי קטן ומבחינתם מפרשים אותו כמצב חדש. כתוצאה מכך הם נתקלים בקשיים כל הזמן כשהם נאלצים להעריך ולנתח כל מצב כאילו היה זה הפעם הראשונה שהם נתקלו בו. בעקבות זאת הם נתפסים כ"מרחפים", "מופנמים" ו"איטיים" ועל כן הם נחותים חברתית ותרבותית. אם כך, מוטלת עלינו החובה כאנשי חינוך, קודם כל להכיר בתכונותיהם ולאחר מכן לאפשר להם דרכים חלופיות לבטא את כישוריהם האישיים ולתת להם מקום בחברה כשווים לכל השאר. עלינו לזכור שהם אמנם נפגעים יותר מסביבה שלילית, אך בו בעת הם מפיקים את המירב מסביבה חיובית בזכות רגישותם.

ד'ר יונתן קסלר שיתף אותנו במחקר מעניין אודות המצפן המוסרי והאישי של ילדים והצורך שלנו כאנשי חינוך לשים לב לדומה ולשונה בינהם, מגדרית ותרבותית ולהטמיע את הנושא במערכת החינוך על מנת לעודד תהליכים רפלקטיבים, ביקורתיים ודמוקרטיים. נוסף לכך, פיתוח מצפן מוסרי אישי מעודד אוטונומיה, אחריות מעשית ותחושת שייכות שהם כלים חשובים לחיים גם מחוץ לגבולות בית הספר.

המחצית השנייה של היום נפתחה בתערוכת הפסלים החיים של הסטודנטים מקורס "יש לי קול" בהנחיית ד'ר רונן ברגר. הקורס מתעסק באמנות כביטוי אישי ואמירה חברתית ומעלה שאלות אישיות וחברתיות סביב הנושא. לאחר הפסקה והתרעננות חזרנו לאולם לפאנל בנושא אקטיביזם בחינוך. יו"ר אגודת הסטודנטים רונאל תשובה, דיבר בחשיבות העשייה החברתית של הסטודנטים בזמן הלימודים. מעבר לתפקיד המחייב שלקח על עצמו, גם הוא סטודנט בחוג לחינוך ולדבריו יש לנו כסטודנטים הזדמנות לתת מעצמינו ולתרום חברתית, למרות העומס, הלחץ והמטלות האקדמיות. תרומה זו יכולה להתבטא במישורים רבים, הן בתוך המסגרת האקדמית והן מחוצה לה- במסגרות קהילתיות שונות, ויש בה סיפוק אדיר ומקום לצמיחה אישית וחברתית. גם גב' שיר-אל אלקיים, בוגרת החוג לחינוך, חיזקה את דבריו של רונאל ושיתפה בחוויותיה מלימודי השדה ובתוכנית שפיתחה בעקבות הקשר שנוצר עם החניכים. התוכנית "טבע נגיש לכל" נוצרה במטרה לאפשר לאנשים עם מוגבלויות מפגש והזדמנות ליצירת קשריים חברתיים, דרך טיולים משותפים בטבע. מפגשים אלו גרמו לחיזוק תחושת העצמאות שלהם והיוו הזדמנות להכרות מעמיקה, בזכות היציאה מהמסגרת היומיומית, ובזכותה התגלו כישורים חבויים של חברי הקבוצה. גילויים מרגשים ומעצימים.

אקורד הסיום של הכנס החמישי לחינוך נשמע אופטימי למדיי, כשצלילי השיר "imagine" של ג'ון לנון התנגנו על ידי תום הורדי, חבר להקת "ריטלין" וסטודנט בשנה ג'. ראשת החוג שרה בפה מלא ואיתה גם הסטודנטים שמלאו את אולם זרנגין מפה לפה. תחושת האופוריה הקלה, הסיתה את הקולות הציניים שעלו לי במהלך היום, בעקבות ההרצאות הרבות והמילים היפות אודות "החזון" ו"הרפורמה של החינוך". ברגע הזה הבנתי שלמרות ששאלות רבות נותרו עדיין פתוחות, ללא מענה, ישנם כל כך הרבה אנשים שבטוחים שיש דרך אחרת, נלחמים להשיג אותה ולא מפסיקים להאמין. היום הזה הזכיר לי מדוע בחרתי ללמוד חינוך, וחיזק אצלי את האמונה בשינוי, ולו הקטן ביותר שאני יכולה לעשות. כי "לתקן את העולם פירושו לתקן את החינוך".

תמר ביטון

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה