אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 25.04.2017

סיור המחלקה לאמנית פלסטית במכון לאמנויות במוזיאון עין חרוד

בתאריך ה4.4 יצאו שנה א', ב', וג' של המחלקה הפלסטית במכון לאמנויות, לסיור במוזיאון האמנות הראשון שהוקדם בישראל, בשנת 1948, בקיבוץ עין חרוד שבעמק יזרעאל. מבנה המוזיאון תוכנן ביצירה אדריכלית
עוד בנושאים:

בתאריך ה4.4 יצאו שנה א', ב', וג' של המחלקה הפלסטית במכון לאמנויות, לסיור במוזיאון האמנות הראשון שהוקדם בישראל, בשנת 1948, בקיבוץ עין חרוד שבעמק יזרעאל.
מבנה המוזיאון תוכנן ביצירה אדריכלית מופלאה ע"י שמואל ביקלס, שאיכותה ביחסי המידות של האולמות ובניצול המקורי והייחודי של האור הטבעי.

אולגה קונדינה, מרצה במחלקה הפלסטית במכון לאמנויות, הינה חלק מקבוצת הברביזון החדש שהציגה בתערוכה 'הברביזון החדש: השיבה לחיים'.

אולגה מספרת על התערוכה וקבוצת הברביזון: "קבוצת הברביזון החדש – נטליה זורבוב, אסיה לוקין, אנה לוקשבסקי, אולגה קונדינה וזויה צ'רקסקי. קבוצתנו, ה"ניאו- ברביזון" מורכבת מחמש אמניות ישראליות. כולנו התחנכנו תחילה באקדמיות לאמנות בברית המועצות לשעבר ומאוחר יותר בישראל ובאירופה. דרכינו היצירתיות התפתחו לכיוונים שונים, אך בשלב מסוים חזרנו לציור מהתבוננות (חוץ מאולגה קונדינה שמעולם לא הפסיקה). החזרה הזו קרתה משום שמאסנו בתרבות האוטו-רפלקסיבית ובתהליך ההתכנסות אל תוך הקונטקסט הפנימי. לא רצינו להמשיך לשחק במילים, אשר החליפו לאנשים את עיניים! רצינו להבין ולשקף את המציאות.

אנו נקראות "ניאו- ברביזון" על שם קבוצת ציירים- ריאליסטים צרפתים מהמאה ה-19, אשר יצאו מהסטודיו החוצה ובניגוד לאמני הרומנטיסיזם החלו לצייר את הטבע מהתבוננות. גם אנחנו, בדומה אליהם, יוצאות ל"ציד", אך במקום היער- לג'ונגל האורבאני. ציור בתנאי השטח של הרחוב הישראלי, מידמה לספורט אתגרי; מלאכת הציור אורכת מספר שעות ובמהלכן אנו מספיקות לחזות בפרגמנט מחיי אי אלו דמויות, להכיר אותן לזמן- מה ולהיות חלק מעולמן. אנו שואפות להגיע להבעה מרבית של פשטות ודיוק ציורי, בכדי שנוכל לחלוק את תוצאות התבוננותינו עם קהל הצופים. אנו מחויבות למצוא שפה ציורית המתאימה למה שאנו רואות. המטרה שלנו: לשקף את רוח תקופתינו".

התערוכה 'הברביזון החדש: השיבה לחיים' הינה הגדולה והמקיפה ביותר של קבוצת הברביזון החדש עד היום ומכנסת את מרבית גופי היצירה של חברותיה מאז החלו לפעול יחד לפני כשש שנים, מיצבה את עצמה קבוצת אמניות זו כאבן דרך באמנות המקומית בהציען מבט פנורמי על המציאות הישראלית. הניסיון למפות את נושאי הציור של 'הברביזון החדש' מאיר בפנינו מנעד רחב של מראות ונופים: סביבות מגורים וחיים יומיומיים בהם שכונת נווה שאנן בתל אביב, התחנה המרכזית החדשה, כיכר רבין, שכונת עג'מי ביפו, שכונת ניצנה בבת-ים, העיר התחתית בחיפה, סמטאות ירושלים ושכונות בראש פינה; ישובים פריפריאליים כרהט וחורה בנגב, השוק הבדואי בבאר שבע, הקיבוצים ברעם ועין חרוד בצפון; ערים אירופאיות בהן מוסקבה ופרם ברוסיה, ברלין, לייפציג ודיסלדורף בגרמניה; פאריז ולונדון; נושאי ציור מועדפים ובכללם נשים, דיוקנאות, נופים, טבע דומם וכן העתקים של יצירות מופת. מגוון זה יוצג בתערוכה במגוון הטכניקות המשמשות את חברות הקבוצה: שמן, גרפיט, טמפרה, גואש, עפרון, מרקרים על בד, פשתן או נייר.

מבט פנורמי זה מאפשר לבחון את ריבוי הפנים והמשמעויות ביצירתן של אמניות אלה, הן כיחידות והן כקבוצה. עולמה היוצר של כל אחת עוצב מתוך רבדים עמוקים של התרבות הרוסית, חיבוטי זהות, השתרשות והתמודדות עם שאלות ציוריות. כקבוצה הן מתכנסות ביציאה משותפת אל מחוץ לסטודיו ו'ציור מהתבוננות', ברוח מסורת הציור 'באוויר הפתוח' (en plein air) שהתגבשה בצרפת בשלהי המאה ה-19. החזרה ל'ציור מהתבוננות' ויישומו בתוככי זירת האמנות המקומית זוכה ליתר תוקף בהציעה חיבור בין מסורות אמנותיות לציור עכשווי, בין התרבות האירופאית והרוסית בפרט להוויית היומיומית הישראלית. מגוון הקולות, הפרשנויות והשאלות שמעוררים הציורים של 'הברביזון החדש' מלמדים על הרלוונטיות והרעננות של אמניות אלה.

לאחר סיור במוזיאון בתערוכה זו ובשניים נוספות, יצאו סטודנטים המחלקה לאמנות פלסטית לצייר מהתבוננות בחצר, בהנחיית המרצה אולגה קונדינה. כמובן בהשראת עבודותיהן של הברביזון החדש והתפיסה שלהן את הרגע והסיטואציה מהתבוננות- הישר אל הנייר.

שרה סובל

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה