אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 23.11.2014

משתתפים רבים בכנס "יזמות צומחת בגליל" שנערך השבוע במכללה האקדמית תל-חי

מחקר חדש מגלה: למיקום העסק השפעה מכרעת על הצלחתו, בפריפריה יותר עסקים עובדים בסמוך לבית, מה שמקשה על קיומם.
עוד בנושאים:

סטודנטים ותושבים רבים מהגליל לקחו חלק בכנס "יזמות צומחת בגליל" שהתקיים השבוע במכללה האקדמית תל-חי בשיתוף מט"י צפון, המועצות האזוריות גליל עליון ומבואות חרמון, מרכז הצעירים, ורשות מקדמת תעסוקה קריית שמונה. במסגרת הכנס נערך יריד ססגוני שכלל עסקים קטנים ממגוון רחב של תחומים. כמו כן, התקיימו  הרצאות מרתקות. קרן תמיר הרצתה על קבלת החלטות באוריינטציה יזמית וח"כ אראל מרגלית הרצה על פיתוח אזורי כפלטפורמה לצמיחת עסקים קטנים.

להגשת מיזם למרכז היזמות של המכללה האקדמית תל-חי, ניתן לפנות ל: yazamut@telhai.ac.il

בכנס הוצג מחקרם של פרופ' אלי גימון, וד"ר זאביק גרינברג מהמכללה האקדמית תל-חי, אשר כלל 766 עסקים קטנים, ומטרתו הייתה לאפיין את בתי העסק מבחינה אישיותית, דמוגרפית, סוציואקונומית וכלכלית ולערוך השוואה בין  העסקים הקטנים במרכז לבין אלו אשר בפריפריה.

ממצאי המחקר מצביעים על נתונים מעניינים:

  • ממוצע גילאי בעלי העסק מהפריפריה הרחוקה מבוגרים יותר (47.11) מבעלי העסקים מהמרכז (42.29).
  • כ-36% מהעסקים ציינו כי אין קשר גיאוגרפי בין העסק שלהם ללקוחות (לאור האופי של העסק). באופן מובהק, עסקים רבים יותר במרכז ציינו כי אין קשר גיאוגרפי בין העסק ללקוחות:  39.6%, לעומת 24% בפריפריה.
  • מיקום העסק: כ-28% מהעסקים בפריפריה, לעומת 10% מהמרכז  פועלים בסמוך לבית, יותר עסקים מהמרכז- 17.8% לעומת 11% בפריפריה פועלים באזור תעשייה אזורי ו-30% מהעסקים במרכז פועלים באזור מסחרי, לעומת 15% בפריפריה.
  • אחוז גבוה יותר של עסקים מהמרכז מייצג את העסקים שנוטים להראות צמיחה (המתבטאת בעלייה במספר העובדים): 61%, לעומת 52% עסקים מהפריפריה הרחוקה.
  • עסקים בעלי סטטוס חברה בע"מ נטו לצמוח יותר (51.2%) מאשר עסקים המוגדרים כעוסקים מורשים (41.7%). כמחצית מהעסקים הקטנים במרכז (49% ) הם עסקים בע"מ לעומת 30% בלבד בפריפריה.

לדברי פרופ' אלי גימון:  "על סמך מחקר זה גיבשנו מספר ההמלצות, במטרתן לעודד צמיחה של עסקים קטנים בפריפריה: יש לעודד עסקים, במידת האפשר, לפעול בקרבתם של עסקים אחרים, באזורי מסחר ותעשייה, ולא מהבית או בסמוך לו. בנוסף על העסק להיות ייחודי, אך לא יותר מדי. מידה מסוימת של תחרות תורמת דווקא לצמיחת העסק. יש לעודד עסקים לא לקפוא על השמרים, כאשר הכוונה היא לבצע באופן שוטף פעולות לשדרוג ולפיתוח העסק. כמו כן, על העסקים לא להסתמך על לקוחות בסביבתם הגיאוגרפית הקרובה. ולבסוף חשוב לנקוט בפעולות לחיזוק ההון הפסיכולוגי החיובי של בעל העסק, שתומת אף היא לצמיחה והתפתחות העסק.

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה