אירועים | מערכת חשיפה לצפון | 25.06.2014

נא להשתיק פלאפונים

ניסוי מעניין נעשה במסגרת הקורס וויסות ושליטה עצמית בתכנית לתואר שני בחוג למדעי התזונה

בקורסים השונים הנלמדים בחוג למדעי התזונה, עוסקים, בין היתר, בנושאים הנוגעים בהתנהגות האכילה – התנהגות שקשורה בלקיחת החלטה ובחירה. החלטה זו עשויה להיות רגשית, כזו המופעלת על ידי המערכת הלמבית  או קוגניטיבית, המופעלת על ידי המח הקדמי.

 פרופ' מוריה גולן, ראש התוכנית לתואר שני במדעי התזונה, במכללה האקדמית תל-חי מסבירה: "כשנלקחת החלטה או בחירה בהתאם לסולם הערכים והאמונות שלנו והמטרות שלנו, לעתים קרובות היא מצריכה הפעלת וויסות – שליטה רגשית ודחפית.

אנחנו מצליחים להפעיל שליטה רגשית ודחפית הודות להפעלת המערך החשיבתי שלנו שמסייע לנו לדחות סיפוקים מידיים (כמו למשל מענה מיידי לטלפון הנייד בעת הרצאה) ולהעדיף התנהגות המכוונת להשגת מטרות חיוביות עם תוצאות עתידיות (כמו למשל להתרכז בהרצאה או לתמוך במערך שמאפשר למורה ללמד ולסטודנטים להתרכז בלמידה בכיתה).  כלומר התנהגות מיטיבה היא תוצר של שיתוף פעולה בין המח הרגשי, שמעדיף סיפוק מידי, למח הקוגניטיבי שלנו, שמעדיף תגמול בעל ערך גבוה יותר.

לרב, קיימת העדפה לבחור בתגמול הבטוח והמידי, כמו למשל לבחור לאכול כעת עוגה, על פני התגמול הדחוי, שהוא עפ"י דוגמא זו: השגת משקל תקין, גם אם הוא בעל ערך צפוי שווה או גבוה יותר. תגמול עתידי נתפס כשווה פחות באופן סובייקטיבי כתוצאה מעצם דחיית קבלתו.

 במסגרת הקורס "וויסות ושליטה עצמית" שמועבר ע"י פרופ' גולן בתוכנית התואר השני בתזונה, התמקדו הסטודנטים בגורמים מתווכים להשגת שליטה עצמית.

"מאחר והיה קשה לסטודנטים להפעיל שליטה עצמית במהלך הקורס במובן של לא לאחר ולהשתיק טלפונים" אומרת פרופ' מוריה גולן, "הצעתי שכל מי שמאחר ישלם לקופה כיתתית 10 ₪ וכל מי שהטלפון שלו יצלצל או יטריד או יסיח 50 ₪. לאחר שכל התלמידים הסכימו לכך הקפדנו על ההתנהלות הזו במהלך כל השנה.

ה"קנס" אכן הפחית באופן משמעותי את כמות האיחורים ובאופן מוחלט את צלצולי הטלפונים.

הצטברו לנו בקופה כמה מאות שקלים.

התלמידים הציעו שנלך עם הכסף לפעילות סוף שנה משותפת.  בשיעור האחרון של הקורס למדנו שהשליטה העצמית היא כמו שריר. מסוגל להתרוקן כשמאמצים אותו יותר מדי (הרעבה, חוסר שינה, איפוק יתר בתחומים שונים, עומס בחינות) אבל גם יש אמצעים להתמודד עם חלק מההתרוקנות שלו למשל: השראה של תחושות חיוביות או לחילופין, תמריץ כלכלי".

 בסיומו של הסמסטר הגיעו הסטודנטים להבנה שכל הסמסטר היה להם תמריץ כלכלי להפעלת שליטה עצמית. ומה הם עשו בכסף שהצטבר? בשבוע האחרון כל הכיתה, כולל המרצה, הלכו לבלות בפיינטבול…

מערכת חשיפה לצפון

מערכת חשיפה לצפון

בלוג 'חשיפה לצפון' כאן כדי לעדכן אתכם בכל הידיעות, האירועים וההתרחשויות במכללה האקדמית תל-חי וסביבתה. העיקר שלא תאבדו את הצפון.

תגובות בבלוג חשיפה לצפון

הוסף תגובה בבלוג חשיפה לצפון

יש לרשום שם מלא

יש לרשום כתובת אימייל תקינה

יש לרשום תגובה